Sosyal Medya Bağımlılığı

0
7

Merhaba, bugün sosyal medya bağımlılığı nedir, sosyal medya bağımlılığından kurtulmanın yolları neler, sosyal medya bağımlılığının neden olduğu hastalıkları detaylı olarak anlatacağım.

            İnternetin hızlı bir şekilde gelişmesi sosyal medya platformlarının da çeşitliliğini artırmıştır. Sosyal medyaların artmasındaki neden kullanıcıların farklı şekilde paylaşım yapmak istemeleridir. Aynı zamanda yeni olan platformlar daha çok dikkat çekmekte ve kişiler tarafından kullanılmak istendiği için girişimciler yeni uygulamalar yüklemektedir. Kullanıcılara yönelik olan, haberleşme, eğlenme, bilgi alışverişi sağlayan platformlar daha ön plana çıkmaktadır. Önceden sosyal medyada daha az görsel kullanılırken günümüzde daha çok fotoğraf, video gibi içerikler talep edilmektedir. Aynı zamanda bireyler beğendikleri paylaşımları kolayca istedikleri uygulamalar aracılığı ile birbirlerine göndererek yorum yapma imkânı elde etmektedir. Bu faktörler göz önüne alındığında kişiler sosyal medyada daha fazla vakit geçirebilmektedir.

            Sosyal medya bağımlılığı nedir? Kişiler sosyal medyada vakit geçiremediklerinde panik, stres yaşıyor, kendilerini güvende hissetmiyorsa sosyal medya bağımlılığı olduğu görülmektedir. Sosyalleşmeyi internet üzerinden platformlar sayesinde gerçekleştirmektedir. Bu durum kişilerin fiziksel alanda rahat edememeleri, gergin hissetmelerine neden olmaktadır. Özellikle akıllı telefonlar ve uzaktan internet erişimi sayesinde kişiler her yerden sosyal medyaya rahatlıkla ulaşabilmektedir. Bireylerin yakın arkadaşlarında da sosyal medya bağımlılığı varsa kişiler sadece paylaşım yapmak, farklı içerikler üretmek için bir araya gelebilir. Aksi halde kişiler kendilerini güvende hissetmez ve tekrar sosyal medyada neler olduğunu öğrenmek için alternatifler arayabilir.

Sosyal Medya Bağımlılığı Nasıl Oluşur?

            Kişiler sosyal medyada olan gönderiler, aktif olan kişileri sürekli merak halindeyse ve paylaşım yapma aktif olma isteğinin devamlı olması bağımlılığa neden olabilmektedir. Uzun süre sosyal medyaya giriş yapamamak, gündemde olanları çok fazla merak etmek, takip edilen kişi ya da hesaplarda olanları sürekli kontrol etme isteği sosyal medya bağımlılığını gösteren nitelikli davranışlara örnektir. Kişiler sosyal medyada çok zaman geçirir ve sürekli çevrimiçi olma isteği duymaktadır. Aynı zamanda bireyler sosyal medyada saatler geçiriyorsa ve zamanın nasıl geçtiğini anlamıyorsa bağımlılığının farkında olmayabilir. Bağımlılığın farkında olmadan ilerlemesi kişilere fiziksel ve zihinsel olarak büyük zararlar verebilir.

            Sosyal medya kullanıımı öncelikle eğlenceli geldiği için bireylerde depomin seviyesini artırmaktadır.  Bu durum nörotransmiter zevk ile ilişkilendirilir ve kişi kendini mutlu hisseder. Ancak sosyal medyada çok fazla uyaran olduğu için zihinsel olarak kişiye zarar verir. Aralıklarla kişi kendini farklı insanlarla karşılaştırır, yalnız, mutsuz ve güçsüz hissedebilir. Aynı zamanda bireyin depomin salgısı bittikçe kişiler daha fazla sosyal medya kullanımına yönelecektir.

Sosyal Medya Bağımlılığının Zararları Nelerdir?

  • Kişi kendini sürekli farklı insanlarla karşılaştırır. Bu nedenle mutsuz, gergin ve gün içinde depresif hissedebilir.
  • Kişi farkında olmadan giderek yalnızlaşır ve sosyalleşirken zorlanır. Bireyler daha içe kapanık hale gelebilir.
  • Anksiyete ve depresyonu tetikleyebilir.
  • Sosyal medyada olacak yenilikleri kaçırma korkusuna kapılarak sürekli çevrimiçi olma hissine yenilebilir.
  • Sosyal medya bağımlılığı ile kişilerin uyku beslenme düzenleri bozulabilir.
  • Kişi sosyal medyada vakit geçirirken fiziksel aktivitelerden uzaklaşabilir. Bu durum sağlık problemlerine neden olabilir.
  • Öğrencilerin derslerini, çalışanların iş performansını olumsuz etkiler.
  • Empati, anlayış gibi duygusal esneklik alanları kaybedilebilir. Bu nedenle kişiler hem kendilerine hem de farklı insanlara anlayışsız şekilde yaklaşabilir.

Sosyal Medya Bağımlılığından Kurtulmanın Yolları Nelerdir?

            Kişiler sosyal medya, internet ile sağlıklı iletişim kurmak için belirli önlemler alarak bağımlılığın oluşmasını engelleyebilir. Böylece kişiler daha sosyal olabilir  ve kendine güveni artacaktır. Sosyal medya bağımlılığından kurtulmanın yolları şunlardır:

  • Günde bir kez kullanılan hesaplar kontrol edilmelidir. Belirli bir saate belirleyerek ve çevrimiçi olan saatlere sınırlamalar kurularak fazla vakit geçirmeden aktif olunabilir.  Aileler belirli ve sınırlı bir saatte sosyal medyada aktif olabilir. Ancak birbiri ile iletişimi kesmeden, bağımlılık yaratmaması için sınırlama getirilmesi gerekir.
  • En çok kullanılan ve bağımlılık yaratılan sosyal medya uygulaması telefondan silinmelidir. Bu sayede kişi kendini daha fazla kontrol edebilecek ve bağımlılığını azaltacaktır.
  • Paylaşılan gönderileri, belirli saatlerde, önemli olanlar paylaşarak sosyal medya kullanımını azaltmak mümkündür. Fazla saat harcamadan hızlı paylaşım yaparak hem de aktiflik korunmuş olacaktır.
  • Gece ve sabah saatlerinde elektronik eşyaları farklı odalara almak kişiyi rahatlatır ve bağımlılığının azalmasına yardımcı olur.
  • Arkadaşlarınızla, ailenizle vakit geçirirken telefonu sessize almak, sosyal medyaya bakmamak için etkili bir yöntemdir. Gelen bildirimlerden haberdar olmamak için telefonu sessize alın.
  • Sosyal medya sayısını azaltmak, yemek yerken ya da iş yerinde sosyal medya kullanmamak bağımlılığı azaltan yöntemlerdendir.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz